SINT KWINTENS LENNIK

Andreas Masiusplein ,

1750 Lennik

Sint - Kwintinuskerk

In de drie grote nissen van de puntgevel zag je vroeger de beelden van O.L. Vrouw, Sint-Geertrui en Sint-Kwintinus.
O.L. Vrouw was de vroegere patroonheilige van de kerk en ook van de moederkerk in Nijvel.
Sint-Geertrui stichtte een abdij in Nijvel waarvan Lennik afhankelijk was.

Overdag is de kerkdeur meestal open. Het loont beslist de moeite er even binnen te gaan.
De voornaamste kunstvoorwerpen die je kan bewonderen zijn:
- De kunstkapel. Deze kapel bevat waardevolle kunstvoorwerpen waaronder:
1) de drie reeds vermelde beelden van O.L. Vrouw, Sint- Geertrui en Sint-Kwinten
2) een Romaans beeldhouwwerk van rond 1230 dat de gekruisigde Christus voorstelt
3) Christus op de koude steen, een houten beeld uit de 16de eeuw.
- In de rechterzijbeuk hangt een schilderij van Casper De Crayer dat hij rond 1657 voltooide. Het stelt de marteling van Sint-Kwintinus voor.
- Tegen de linkermuur van het koor zie je het schilderij "Zelfgave" van Felix De Boeck.
- De keramieken kruisweg van Jozef Colruyt getuigt van een groot geloof en een artistieke fijngevoeligheid.

Op het kerkhof, aan de sacristie, staan drie identieke kruisen waaronder dit van Frans-Jozef De Gronckel, de uitvinder van de naam 'Pajottenland'.

Parochiezaal

Ons Huis